ایرانی ها سال هاست که متخصص جنگ الکترونیکی هستند-راهبرد معاصر
مقام سابق پنتاگون در گفتگو با راشاتودی اذعان کرد؛

ایرانی ها سال هاست که متخصص جنگ الکترونیکی هستند

مالوف درباره تصاویر هک کردن پهپادهاي آمریکا درعراق و سوریه گفت :تصاویر فقط بخشی از توانمندی الکترونیکی ایران است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 24
کد خبر: ۵۴۱۲

به گزارش راهبرد معاصر ، مایکل مالوف، مقام سابق پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) در گفتگو با راشاتودی درباره تصاویری که ایران درباره هک کردن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در عراق و سوریه منتشر کرده است گفت من فکر می کنم این تصاویر واقعی و تنها بخشی از توانمندی الکترونیکی ایران است.

 

مجری راشاتوی در ابتدای این مصاحبه، گفت: امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فاش کرده است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که بر فراز سوریه و عراق پرواز می کردند، تحت کنترل نیروی هوافضای سپاه بودند. وی همچنین گفت آنها توانستند به اطلاعات دست اول این هواپیماهای بدون سرنشین دست پیدا کنند، چرا که ایران توانست به فرماندهی مرکزی آمریکا نفوذ کند. به این موضوع فکر کنید. اما سؤال این است که آنها واقعاً چه چیزی را هک کردند؟ این هواپیماهای بدون سرنشین چه می کردند که آنان (ایرانی ها) آنها را هک می کردند؟ همچنین ذکر این نکته مهم است که آیا آنچه خبرگزاری های ایران به نقل از فرماندهان ایرانی گزارش دادند، قابل تایید است. (هر چند که) ما در این مقطع هیچ مدرک معتبر و مستدلی نداریم که قابل تایید نباشد. موضوع مهمتر این است که (آن را با آقای مالوف هم در میان خواهیم گذاشت) این است که اگر برنامه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به این آسانی قابل هک شدن است، این (اقدام ایران) تا چه حد برای این برنامه و ارتش ‎آمریکای مایه سرافکندگی و شرمساری خواهد بود. چند دقیقه دیگر با مایکل مالوف، مقام سابق پنتاگون در این باره گفتگو می کنیم.


مجری راشاتودی سپس از مایکل مالوف پرسید: سؤالات زیادی در این باره هست که از شما بپرسیم. فکر می کنم نخستین مسئله که همین الان به آن پرداختیم، احتمال این است که آنها (ایرانی ها) نه تنها آن تصویر ویدئویی را دیده باشند، بلکه آن هواپیمای بدون سرنشین را تحت کنترل گرفته و آن را وادار به فرود کرده باشند. آیا این ممکن است؟ آیا فکر می کنید آنها توانسته اند چنین کاری کنند؟

مالوف: بله، مسلماً. احتمالاً آنها نه تنها این کار را کردند، بلکه در واقع می توانند از آن برای دستیابی به اطلاعات درباره آنچه که ما می بینیم استفاده کنند تا بر اساس آن بتوانند نیروهای خود را حرکت دهند. این فناوری و توانمندی است که آنها دست کم از سال 2011 دارند، یعنی زمانی که توانستند کنترل هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز آر کیو 170 آمریکا را به دست گیرند؛ هواپیمای بدون سرنشین سیا که از افغانستان به پرواز درآمد و عملیات شناسایی بر فراز ایران انجام می داد و آنها توانستند آن هواپیمای بدون سرنشین را تحت کنترل گیرند و آن را در ایران فرود بیاورند، آن را مهندسی معکوس کنند، و اکنون از هواپیماهای بدون سرنشین مشابه آن استفاده می کنند.

 

وي افزود علاوه بر این، آنها به تجهیزات الکترونیکی بسیار محرمانه آن هواپیمای بدون سرنشین دست یافتند. ایرانی ها سال هاست که در جنگ الکترونیکی متخصص هستند. آنها در هک کردن عالی هستند و قادرند برای کنترل یک هواپیمای بدون سرنشین، سامانه آن را تحت کنترل درآورند. یک ایرانی به من گفت که اگر آنها می توانند این کار را در سطح پیشرفته تری انجام دهند، قادر به انجام این کار با رادارها، کشتی های ما در هر جا و هر گونه ناوهواپیمابر آمریکا یا ناتو انجام دهند.

 

مجری راشاتودی: می دانم که الان افرادی زیادی برنامه ما را نگاه می کنند و از خود می پرسند چرا ما هواپیمای بدون سرنشین خود را منفجر کردیم. آیا در شرایطی مانند این، این اقدام مناسبی بود؟

مالوف: (با توجه به اینکه) ما نمی توانستیم به آن هواپیما دسترسی پیدا کنیم و فناوری های بسیار حساس و مهمی در آن بود، بله، قطعاً (این اقدام مناسبی بود).

 

مجری راشاتودی: سؤال دومی که بسیار مایلم به عنوان مقام سابق پنتاگون به آن پاسخ دهید این است: در حالی که مقامات پنتاگون الان برنامه ما را می بینند و این گزارش را تماشا می کنند، به چه فکر می کنند؟ آیا به خاطر رویدادی مثل این، افرادی از سمت های خود برکنار خواهند شد؟ آیا آنها نگرانند؟ (به هر حال) این رویداد به منزله نوعی سوءمدیریت و عملکرد سوء است.

مالوف: من کمی تعجب کردم که ایرانی ها از این توانمندی خود پرده برداشتند. احتمالاً ما از (این موضوع) اطلاع داشتیم، اما آنها این مسئله را به طور علنی اعلام کرده اند. شاید ما سامانه (هواپیمای بدون سرنشین) را به قدر کافی رمزگذاری نکرده بودیم که آنها توانستند سامانه الکترونیکی آن هواپیما یا همه هواپیماهای بدون سرنشین را هک کنند. در واقع، آنها با هک کردن ماهواره ای که هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز آرکیو 170 را کنترل می کرد، توانستند کنترل آن هواپیما را به دست گیرند.

 

مجری راشاتودی: اگر آنها قادر به انجام چنین کاری هستند، و اگر این اطلاعات را دارند، آیا این فکر من اشتباه است که شاید روس ها، چینی ها، و دیگران برخی از اطلاعات را در اختیار آنها گذاشته اند؟

مالوف: نه تنها چنین چیزی ممکن است، بلکه من فکر می کنم آنها احتمالاً چیزهای زیادی از روسیه، چین یاد می گیرند و همچنین هر اطلاعاتی را که به دست می آورند در اختیار آنها قرار می دهند، و همچنین فناوری. فناوری (هواپیماهای) رادارگریز فناوری فوق العاده بود، و اکنون همه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) آنها رادارگریز هستند.

 

مجری راشاتودی: این تصویر ویدئویی است که بخش نظامی ایران منتشر کرده است و حتی یک فرمانده نظامی ایران درباره این تصویر ویدئویی اظهارنظر کرده، و خبرگزاری فارس ایران آن را منتشر کرده است. این گزارش آنهاست و آنها این تصویر ویدئویی را منتشر کردند و ما تصمیم گرفتيم آن را با شما به اشتراک بگذاریم. بنابراین، این نحوه فرآیند پخش شدن این گزارش است. به عقیده ما اینکه آنها این گزارش را منتشر کرده اند شایان توجه است. نظر شما چیست؟

مالوف: فکر می کنم اگر آنها واقعاً قادر به انجام چنین کاری نبودند، هرگز چنین تصاویری را منتشر نمی کردند. فکر می کنم با این کار می خواهند به ما چیزی بگویند.

 

مجری راشاتودی: در غیر این صورت دلیلی نداشت این تصاویر را منتشر کنند.

مالوف: خیر، (دلیلی نداشت). چون اگر این تصاویر واقعی نبود, آن را منتشر نمی کردند. من فکر می کنم (این تصاویر) واقعی است و (نشان دهنده) تنها بخشی از توانمندی الکترونیکی آنهاست.

 

مجری راشاتودی: آیا فکر می کنید اگر آمریکا باور داشت که این تصاویر واقعی نیست، فوراً (در گفتگو با خبرنگار ما) آن را رد می کرد؟ چون آنها این گزارش را رد نکردند.

مالوف: می دانم. این امر (که آنها این گزارش را رد نکرده اند) بسیار گویاست.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار